dissabte, 27 de desembre del 2014

La taxonomia de Bloom

La taxonomia de Bloom
La taxonomia de Bloom és un ordre que va establir Benjamin Bloom, per tal de poder classificar les activitats educatives dels infants. D'aquestes, es van determinar tres dominis: el cognitiu, l'afectiu i el psicomotor.
A partir d'aquí, les habilitats cognitives es classifiquen en 6 nivells, els quals van del més simple al més complex:
  • Recordar: L'estudiant recorda i reconeix informació i idees, aproximadament de la mateixa manera en com els va aprendre.
  • Entendre: L'estudiant aclareix, comprèn i interpreta informació amb base a coneixement previ.
  • Aplicar: L'estudiant selecciona, transfereix i utilitza dades i principis per tal de completar una tasca o solucionar un problema.
  • Analitzar: L'estudiant classifica i relaciona les hipòtesis, les evidències o les estructures d'una pregunta.
  • Avaluar: L'estudiant valora, avalua o critica a través de criteris específics.
  • Crear: L'estudiant genera, integra i combina idees en un producte.
El vídeo que trobareu a continuació us explicarà d'una manera esquemàtica i senzilla la taxonomia de Bloom i aquests 6 nivells que us he explicat abans.


Extret de: YouTube
Finalment, us adjunto una fotografia, la qual ens mostra la taxonomia de Bloom d'una manera esquemàtica i on es poden veure les diferències entre les habilitats cognitives de Bloom, formulades originalment i actualment (any 2000):


Extreta de: Eduteka

Exercici
Us adjunto un exercici de classe, a través de Google Drive, sobre la Taxonomia de Bloom i les habilitats cognitives adaptades l'any 2008 (l'era Digital):



En aquestes 3 taules, podem veure que hem analitzat 15 dels treballs que hem realitzat durant aquest 1r semestre. Podem dir que, la meva companya Núria i jo considerem més interessants a la llum de la taxonomia les activitats marcades en negreta, és a dir: el Bloc, Mapes mentals, Mapes conceptuals, Fluxogrames i l'Scratch. Creiem això, perquè aquests 5 reben totes o la majoria de les habilitats cognitives i, això, en l'educació és essencial. Un treball que reuneixi i fomenti totes aquestes significa que és molt complex i positiu de treballar.

També es pot veure clicant aquest enllaç: https://docs.google.com/document/d/1YdRMPMdn3P1SGMIMjPkP6OvvB525jax23QBjwGcct9w/pub

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada