dissabte, 13 de desembre del 2014

Metàfores sobre l'ús de l'ordinador en educació

Les 4 metàfores
Charles Crook és un professor de l'Escola d'Educació de la Universitat de Nottingham. Va escriure un llibre anomenat Ordenadores y aprendizaje colaborativo. 
Diversos autors han fet propostes de categorització de l'ús de l'ordinador en els entorns educatius. Entre els quals s'hi troba Crook amb el seu llibre esmentat abans. L'escriptor planteja quatre models d'ús i els formula en forma de metàfores. A través d'aquestes s'explica com la tecnologia ens pot ensenyar o com ens pot ajudar a aprendre, en funció del paper que ha de jugar l'ordinador.
Les 4 metàfores són:
  • La metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor: es fa referència al programari que reprodueix el model tradicional d'ensenyament-aprenentatge. L'ordinador tutoritza el procés d'aprenentatge realitzat per l'estudiant. Aquesta primera metàfora no té gaire èxit, ja que és la que s'acosta més al mètode tradicional de professor-alumne. Exemple: JClic     
                                                           
Extret de: JClic
  • La metàfora de la construcció: l'ordinador com a alumne: aquesta és una visió de l'ús educatiu de l'ordinador centrat en l'alumne. Ell és qui controla la màquina i no a l'inrevés. Exemple: Scratch

 
Extret de: Scratch
  • La metàfora del laboratori: l'ordinador com a simulador: permeten un aprenentatge per descoberta, ja que són sistemes tancats en els que l'usuari pot manipular diversos paràmetres, però no afegir-ne de nous. Les simulacions fomenten la reflexió i l'acció en un entorn acotat, però tenen el perill de simplificar en excés els sistemes reals. En alguns casos, poden donar lloc a interpretacions del món real greument errònies. Exemple: La doctora Xinxeta

 
Extret de: La doctora Xinxeta
  • La metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina: l'ús de l'ordinador com una eina de treball és habitual en la nostra vida diària. A l'escola també es dóna (o s'hauria de donar) aquest fet. A més, les situacions d'aprenentatge, les activitats que es proposen als infants, haurien de ser autèntiques, haurien d'estar relacionades amb la seva experiència i les seves preocupacions.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada